Catálogo de Conceptos BIM (tecnologia); BIM Quantity Take Offs

English translation, please scroll down

Históricamente las cuantificaciones para un proyecto las hacen 2 o 3 personas (depende del tamaño), esto con la finalidad de realizar concursos y obtener un presupuesto por parte de los contratistas y/o proveedores que tendrán la responsabilidad de cotizar y presentar sus precios unitarios de cada concepto.

Cuales han sido los riesgos de cuantificaciones realizadas al día de hoy?

  • Error humano: realizar una aritmética errónea
  • Interpretación: haber interpretado de una manera distinta los planos
  • No inclusión: Falta de conceptos o de incluir una actividad
  • Desorden: de donde salieron los números
  • Historial: No poder regresar y observar que estaba pensando el que lo hizo

Estos 5 errores son muy comunes y pueden ser errores a la baja o a la alza, pero no dejan de ser errores, es decir, puede que el presupuesto salga con mayor costo o bien que salga con un costo menor, esto por las cantidades y responsabilidad de unas cuantas personas.

Que podemos hacer para mejorar este “sistema” que ha regido en nuestros proyectos por muchos años.

La respuesta es muy sencilla, y es aplicar la tecnología, la tecnología ha rebasado las expectativas de muchos, a tal grado que varias empresas, contratistas, desarrolladores, inversionistas siguen escépticos ante ella y no han movido un solo dedo para incorporarla dentro de sus procesos y plataforma.

El utilizar BIM para realizar un catálogo de conceptos es una realidad, una realidad de precisión en interpretación de planos; exactitud en cantidades y mejora substancial en la colaboración para que no dependa de una cuantas personas el resultado.

Para cuantificar y obtener un catálogo BIM se requiere de experiencia, se requieren de procesos y planes así como de lecciones aprendidas, no es solo modelar y sacar las cantidades, incluso realizarlo de esta manera puede contribuir a un mayor riesgo. Asesórense bien como siempre lo he sugerido. Les anexo un ejemplo de como 3 tipos de juntas fueron cuantificadas para el concreto en andenes de una nave industrial. https://goo.gl/cPtzvC

 

www.pizaconsulting.com ; dp@pizaconsulting.com

Damián Pizá, basado en MEXICO, Certificado por el Instituto Americano de Gerentes de Construcción (CMAA), estudió su maestría en la Universidad de Texas en Arlington (UTA); LEED AP; OSHA+30; Miembro de la asociación americana de gerentes de construcción (CMAA) desde 2003

Fundador de PIZA Consulting, empresa especializada en Gerencia de Proyectos de Construcción, PMO (Oficina de Proyectos de Construcción), BIM (Building Information Modeling) y Adquisición de Recursos Humanos de la Construcción.  Para firmas de inversión y corporativos Globales.

BIM QUANTITY TAKE OFFS

Historically quantity take offs are done by 2 or 3 people (depending on the size) with the purpose of having an itemized schedule of values (SOV) and bid for a construction project.

These take offs are done either with a calculator or with a spreadsheet. This process goes hand in hand with the following risks:

  • Human Error: mistakes on the arithmetic
  • Interpretation: viewing the drawings differently than others
  • No inclusion: missing on a activity or item
  • Disorganize: not knowing how the numbers came about
  • History: having to come back and trying to know that was he or she thinking

These 5 risks are very common and can have mistakes either low balling or high balling the budget. So, what can we do to eliminate or minimize these risks?

The answer is Technology…

Many companies; development groups and contractors have underestimated technology to a point that they don’t have the minimum intention in using it because of skepticism. Utilizing a BIM process for Budgeting & quantity take offs is a reality now, it will eliminate the 5 risks listed above and enhance the precision of the quantity; the interpretation of the drawings and most importantly it will bring project participants for enhanced collaboration that will start off the project a better one, in other words it will not depend on a couple of people but rather of many people which is best.

Utilizing BIM for this purpose takes experience; know how; and a good process platform. You cannot just give it a go, you must have lessons learned so the earlier you start the better or better yet hire the right company to do it. Here an example of how we manage to visualize and quantify 3 types of concrete joints for the final SOV  (click following link)

https://goo.gl/cPtzvC

www.pizaconsulting.com ;  dp@pizaconsulting.com

Damián Pizá, is the owner of PIZA Consulting a CM firm operating in Mexico and Latin America, he is a Certified Construction Manager; he studied his Masters in Construction Management at the University of Texas at Arlington; LEED AP; OSHA +30; Member of the CMAA (Construction Management Association of America) Member of the Emergent Technology Committee

Founder of PIZA Consulting, company that specializes in developing and providing Project Management Office (PMO) as its PM/CM Services for Latin America.

 

JUNTAS ANDENES - copia

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s